Transformarea digitala: drumul spre performanta

Transformarea digitala este un termen intens folosit de analisti, economisti, consultanti, oameni de afaceri si politicieni, pentru a defini drumul catre performanta. Daca ar fi sa rezumam semnificatia transformarii digitale, atunci am putea spune ca acest proces implica multitudinea tehnologilor care ajuta la automatizarea si imbunatatirea performantelor unei organizatii.

Cand vorbim despre transformarea digitala, putem vorbi despre inteligenta artificiala, blockchain, ERP, CRM sau managementul capitalului uman, analize predictive, internetul lucrurilor. De fapt, orice tehnologie care poate face o afacere sa functioneze mai bine si mai eficient poate fi considerata o transformare digitala.

Aproape fiecare companie are propria sa definitie pentru transformarea digitala, deoarece se concentreaza asupra a ceea ce este important pentru propria dezvoltare la un moment dat. Sa ne imaginam o companie care a implementat unele tehnologii in urma cu zeci de ani. Afacerile au crescut, angajatii au venit si au plecat, dar compania nu a implementat o noua tehnologie pentru a tine pasul cu industria in care evolueaza.

Principalele avantaje ale transformarii digitale sunt:

  1. Cresterea veniturilor;
  2. Eficientizarea proceselor unei organizatii;
  3. Imbunatatirea relatiei cu clientul, a portofoliului de produse si servicii, cu ajutorul analizei si interpretarii unor volume mari de date;
  4. Consolidarea relatiilor cu proprii angajati si cu partenerii externi.

Transformarea digitala necesita implicarea personalului

Multi consultanti de afaceri spun ca transformarea digitala ar putea fi mai riscanta astazi pentru o companie decat era in urma cu 20 de ani. Riscurile pot fi eliminate daca se urmeaza o serie de pasi in implementare.

In urma cu cateva decenii, transformarea digitala a implicat introducerea unui singur program, cum ar fi ERP. Acum, transformarea digitala implica mai multe sisteme software interconectate, precum si implicarea personalului.

Multi manageri considera ca transformarea digitala se refera doar la software si hardware. Dar un punct cheie este despre oameni. Inainte de a incepe transformarea digitala, o companie ar trebui sa analizeze modul in care procesul ar schimba organizatia si oamenii care lucreaza in cadrul acesteia.

De exemplu, multe companii inca isi pastreaza evidenta contabila utilizand registrele clasice. Cei care se ocupa de registre sunt mandri de munca lor grea si de eforturile depuse in ultimii ani. Trecerea la un sistem nou ii va afecta.

Prin urmare, ei trebuie sa inteleaga clar ce se intampla si care vor fi consecintele transformarii digitale asupra activitatii lor si asupra pozitiei lor in cadrul organizatiei.

Pentru ca transformarea digitala sa fie eficienta, toti membrii organizatiei trebuie sa inteleaga modul in care functioneaza toate componentele si sa fie dispusi sa accepte schimbarea.

Transformarea digitala implica o analiza profunda a afacerii

Un alt risc provine din faptul ca managementul nu evalueaza corect starea curenta a companiei si nu stabileste obiective clare si realiste care trebuie atinse prin transformarea digitala. Un software nu poate face minuni peste noapte.

Transformarea digitala implica analiza profunda a propriei afaceri sau organizatii, identificarea tuturor punctelor slabe si a celor bune. Dupa aceea, se poate trece la stabilirea unor obiective realiste, avand in vedere perspectivele pietei pe care opereaza compania care realizeaza transformarea digitala si piata globala. Orice transformare digitala ar trebui sa sustina si sa se alinieze obiectivelor strategice ale organizatiei.

Asa cum mentionam anterior, exista companii care au implementat tehnologii inteligente in urma cu zeci de ani. De atunci, afacerea lor a crescut. Dar nu au existat actualizari. Aceste companii ating un punct critic in evolutia lor si inteleg ca trebuie sa faca schimbari pentru a tine pasul cu ritmul pietei. Dar masurile si investitiile intarziate pot genera costuri mai mari. De asemenea, transformarea digitala poate dura mai mult timp decat se preconizase pentru a deveni complet functionala.

Procesul de transformare nu trebuie facut intr-un ritm rapid. Trebuie luate in considerare posibilele elemente perturbatoare. Defectiunile sistemului trebuie rezolvate inainte ca aplicatiile sa fie utilizate de toti angajatii si de a deservi clientii.

Multe companii au suferit o intrerupere operationala semnificativa in momentul in care au facut aceasta trecere fara sa testeze anterior minutios noul sistem. Durata perturbarilor a variat foarte mult, de la cateva saptamani la cateva luni. In plus, costurile acestor intreruperi au crescut costul initial al implementarii cu valori curpinse intre 50% si 300%, in conformitate cu Raportul de transformare digitala 2021, realizat de compania de consultanta Third Stage Consulting Group LLC.

Transformare digitala si integratorul de sistem

Pentru ca transformarea digitala sa functioneze, companiile ar trebui sa inteleaga si isi asume in mod activ transformarile si procesul.

Companiile care si-au externalizat complet implementarile catre un integrator de sistem ERP, VAR sau revanzator au avut mai multe sanse sa intampine provocari mari decat cele care au optat pentru a-si pastra controlul asupra transformarilor, potrivit Raportului de transformare digitala 2021 al Third Stage Consulting Group LLC.

Dupa cum sa mentionat mai sus, software-ul nu poate face minuni peste noapte. Organizatiile care pariaza totul pe implementarea software-ului si pe cele mai bune practici in domeniu tind sa esueze in procesul de transformare digitala. Este foarte important sa definiti clar viitoarele procese de afaceri ale companiei inainte de a incepe transformarea digitala.

Transformarea digitala si migrarea datelor

Un alt aspect legat de transformarea digitala este acela ca provocarile apar in randul organizatiilor atunci cand se efectueaza migrarea datelor. Pentru multi manageri, migrarea datelor poate parea un proces simplu de tipul copy-paste.

Cand vorbim de transformare digitala, trebuie sa intelegem ca ne confruntam cu un proces mult mai complicat. Vorbim despre transferul a milioane de unitati de date intr-un sistem nou. Totul trebuie sa functioneze impreuna corect.

Migrarea datelor implica o multime de activitati de pregatire ante si post-migrare, inclusiv planificarea, crearea copiilor de rezerva, testarea calitatii si validarea rezultatelor. Nu exista o super solutie pentru a automatiza procesul.

De exemplu, sistemele invechite pot contine date care trebuie curatate, deoarece ar putea fi corupte. Aceste date ar afecta functionarea noului sistem. Ulterior, datele din vechiul sistem trebuie integrate in noul sistem, corepunzator noilor functiuni.

Cu toate acestea, multe companii trateaza chiar si o migrare masiva a datelor ca pe o sarcina de nivel scazut, care se rezolva cu doua clicuri. O astfel de subestimare initiala se traduce prin cheltuirea suplimentara de timp si bani. Studii recente au aratat ca 55% din proiectele de migrare a datelor au depasit bugetul si 62% pareau a fi mai grele decat se estimase initial sau au esuat.

Realizata corect si la timp, transformarea digitala aduce beneficii companiilor atat pe plan financiar, cat si organizational. Companiile care inregistrează un nivel ridicat de digitalizare raporteaza cresteri ale veniturilor mult peste media industriei din care provin si sunt de trei ori mai inclinate spre a raporta o crestere a veniturilor anuale globale decat organizatiile cu un nivel mic de digitalizare, potrivit studiului Deloitte Digital Transformation 2020.

Pentru a identifica cele mai bune solutii pentru tranformarea digitala a afacerii tale, stabileste o intalnire cu consultatii nostri aici.