Când și de ce să începi un proces de rebranding?

Cea mai mare parte a oamenilor consideră că un proces de rebranding înseamnă să schimbi culorile de pe site sau aspectul acestuia. O campanie de rebranding  este mult mai complexă.

Procesul de rebrandingul are loc atunci când o companie își schimbă logo-ul, sloganul, viziunea, misiunea, valorile, chiar și numele, publicul țintă sau piața pentru a construi o nouă identitate de marcă în mintea clienților potențiali, a concurenților și a partenerilor.

Procesul de rebrandingul ajută mărcile să atragă noi audiențe, să rămână relevante, să iasă în evidență printre concurenți și să îmbunătățească gradul de cunoaștere a mărcii.

Rezultatul unui proces de rebranding de succes înseamnă creșterea vânzărilor.

De ce este important un proces de rebranding?

Știm cu toții cât de mult contează prima impresie. Acest lucru este valabil nu doar în plan personal, ci și profesional. Practic, afacerea ta are șapte secunde pentru a face o primă impresie bună.

Uneori, mărcile nu reușesc să atragă atenția clienților din cauza utilizării logo-ului greșit. În alte cazuri, numele este dificil de pronunțat sau de renunțat. În alte situații, numele ales pentru un business te poate duce cu gândul la departe de domeniul de activitate al firmei.

Identitate, misiune și valori

Nu de puține ori, logo-ul și sloganul nu prezintă o viziune și o misiune clare, care să îi facă pe clienți să identifice cu ușurință o companie între competitorii săi.

Să ne gândim la Apple. Potrivit unui studiu GraphicSprings, gradul de conștientizare a mărcii Apple este în fruntea tuturor celorlalte companii de tehnologie din lume. Capacitatea Apple de a-și păstra brandingul simplu, plăcut din punct de vedere estetic și, de asemenea, marketingul într-un mod interesant și informativ contribuie enorm la succesul lor de branding.

Apple nu s-a poziționat pe piață doar ca furnizor de tehnologie. Brandul Apple se bazează pe emoție și experiență, care se reflectă în valorile de bază ale mărcii: imaginație, inovație și design. Astfel, la mijlocul anilor 1990, Apple a reușit să depășească dificultățile financiare care păreau să o tragă spre faliment.

Trăim într-o lume în care tendințele evoluează constant, astfel încât companiile au nevoie și de schimbări pentru a atrage noi clienți. Acest lucru este posibil cu rebranding.

Este posibil să aveți nevoie doar să vă reîmprospătați afacerea, să creați un nou logo sau un nume după o fuziune sau alianță cu o altă companie. Definirea unor noi obiective de afaceri, unei noi misiuni sau a unei viziuni vă pot ajuta să vă consolidați poziția pe piață.

Avantajele procesului de rebranding

  • Audiență nouă
  • Relevanță mai mare
  • Recunoaștere îmbunătățită a mărcii
  • Clasament Google îmbunătățit
  • Lucru în echipă simplificat
  • Audiență nouă
  • Rebranding eficient

Principalul avantaj al procesului de rebranding este șansa de a ajunge la un nou public țintă. Dacă vă concentrați pe misiunea, viziunea, valorile companiei voastre și le comunicați corect, oamenii vor observa acest lucru.

Un exemplu de rebranding eficient este al celor de la Old Spice.

Brandul Old Spice a fost lansat în iunie 1937, produsele fiind destinate mai ales femeilor. În primul an după lansare, a devenit cel mai căutat brand de către bărbați datorită produselor cu aroma puternică de mosc. Linia de produse pentru femei a fost abandonată.

Începând cu anul 2006, brandul a început să piardă teren în fața competitorilor de pe piața produselor de îngrijire destinate bărbaților. Drept urmare, trebuia regândită strategia. Bărbații nu pierd timpul la cumpărături. Femeile da.

Cei de la Old Spice au descoperit că 60% din gelurile de spălat pentru bărbați au fost achiziționate de femei. Așa că au regândit comunicarea pentru a le atrage.

Să ne gândim că sloganul inițial era acesta: „Originalul. Dacă bunicul tău nu l-ar fi purtat, nu ai fi existat”. Astăzi, spoturile lor conțin sintagme ca: „Doamnelor, vreți ca bărbatul de lângă voi …?”.

În 2019, marca de deodorante Old Spice a generat o creștere a vânzărilor de 24,6% față de anul fiscal anterior.

Proces de rebranding: relevanță mai mare

Rebrandingul vă permite să vă mențineți compania la zi. Chiar dacă marca voastră este de mult timp pe piață, acesta ar trebui să rămână întotdeauna relevantă.

Companiile trebuie să se miște rapid și să urmeze noile tendințe în marketing pentru a ține pasul. După cum știți, tendințele de design joacă un rol important în modul în care clienții vă percep brandul și produsele pe care le oferiți.

De aceea trebuie să țineți cont de schimbările care apar la nivelul nevoilor clienților. Practic, nu puteți atrage clienți din Generația Milenialilor cu un slogan destinat celor din Generația Baby Boomers sau Generația X.

Să luăm în considerare o campanie de rebranding de succes de la Adidas. Compania a fost înființată în 1949 și a trecut prin mai multe procese de rebranding pentru a rămâne relevantă pentru clienții lor.

În 2011, Adidas a oprit producția celebrilor pantofi sport Stan Smith în 2011 și a prezentat o versiune reîmprospătată în 2014. Noile produse au fost create ca răspuns la cerințele Generației Milenialilor.

Prin promovarea lansării pe rețelele de socializare și prin parteneriate cu retaileri și influenceri, Adidas a reușit să capteze inimile oamenilor, să atragă public nou și să crească vânzările.

Recunoaștere îmbunătățită a mărcii

Oamenii sunt ființe sociale înnăscute. Tânjim după conexiuni și interacțiuni – în special cu alți oameni. De zece ori din zece, un client va alege să interacționeze cu o persoană în locul unei entități corporative reci. Acest lucru poate pune mărcile într-un dezavantaj distinct. Dar nu te scoate neapărat din joc.

Spre exemplu, cele mai de succes mărci din lume – Coca Cola, Apples și Nike – nu permit ca acest factor inhibitor să le împiedice să interacționeze cu consumatorii. În loc să ducă o luptă dificilă pentru a reseta modul în care oamenii gândesc și interacționează, aceste companii lucrează cu tendințele naturale ale creierului uman. Ele își umanizează mărcile în moduri care le fac marketingul mai identificabil și mai atractiv.

Aceste exemple ne arată că mărcile pot fi umanizate în cadrul unui proces de rebranding. Cercetările arată că aveți mai multe șanse de a convinge clienții să se implice în activitatea firmei voastre, dacă experiența oferită se potrivește cu opiniile lor sau le sunt evocate emoții specifice. Așadar, o poveste sau un videoclip adaptate profilului clienților pot contribui decisiv la succesul unui proces de rebranding.

Un exemplu este cel al celor de la Burger King. În plină pandemie, cu restaurantele golite de valul de îmbolnăviri și restricții generate de Covid, Burger King a făcut o mișcare îndrăzneață. Fiind două dintre cele mai mari lanțuri de fast-food din lume, Burger King și McDonald’s au o rivalitate acerbă. Această competiție, totuși, a fost pusă deoparte când Burger King a răsturnat narațiunea, îndemnând în mod neașteptat consumatorii să comande de la McDonald’s.

Clasament Google îmbunătățit

SEO ocupă locul al doilea în lista cu cea mai mare rentabilitate a investiției după marketingul prin e-mail. De aceea, investiția într-un proces de rebranding, pentru a construi o marcă puternică, este decizia corectă.

Dacă clienții interacționează cu noua voastră marcă și o recunosc, puteți fi sigur că și Google vă va evalua pozitiv eforturile. De exemplu, după construirea serioasă a mărcii, traficul de pe site-ul lui Neil Patel a trecut de la 240.839 la 454.382 de utilizatori în câteva luni.

Nu știți cine e Neil Patel? Ei bine, este autor de bestselleruri New York Times. Wall Street Journal îl numește un influencer de top. Forbes spune că este unul dintre primii 10 agenți de marketing, iar Entrepreneur Magazine spune că a creat una dintre cele mai strălucite 100 de companii. El a fost inclus în top 100 antreprenori sub 30 de ani de către președintele Obama și în top 100 antreprenori sub 35 de ani, realizat de Națiunile Unite.

Lucru în echipă simplificat

Trebuie să gestionați operațiunile companiei și să luați deciziile de afaceri corecte.

Este esențial să fiți conștient de avantajele unui proces de rebranding. În plus, este important să știți când trebuie să iei în considerare această mișcare riscantă.

Când ai nevoie de un proces de rebranding?

Rebrandingul este un proces complicat și costisitor care implică riscuri mari atât pentru companiile mari, cât și pentru cele mici. Prin urmare, ar trebui să aveți motive serioase pentru a implementa această metodă în afacerea voastră.

Iată principalele motive pentru a lua în considerare un proces de rebranding:

O repoziționare pe piață

Repoziționarea implică schimbarea mărcii existente sau a statutului de produs al unei companii pe piață.Acest proces este critic atunci când o companie are o imagine slabă sau învechită, necesită schimbări strategice globale sau are nevoie de un nou public țintă. Dacă decideți să vă repoziționați produsul pentru a viza un segment de piață complet nou prin ambalaje, dimensiuni, gust, canale promoționale, preț sau loc noi, este recomandabil să vă gândiți la un proces de rebranding.

Când doriți să îmbunătățiți reputația companiei voastră

Un scandal pe rețelele sociale, calitatea scăzută a produselor sau scurgerile de date pot duce la o reputație pătată.

Aceasta are un impact negativ asupra companiei voastre și clienților săi. Schimbările reale în cadrul companiei pot ajuta la eliminarea asocierilor negative care apar în mintea oamenilor. Astfel, cu un process de rebranding bine pus la punct, puteți câștiga din nou încrederea clienților.

Dacă are loc fuziunea unei companii

Dacă două companii leagă forțele și devin una, ai o fuziune. Pentru a prezenta cele mai bune calități ale fiecărei afaceri, pentru a câștiga încrederea clienților, pentru a dezvolta conștientizarea mărcii și pentru a evita confuzia, este necesară o reîmprospătare.

O fuziune permite companiei voastre să intre pe noi piețe, să utilizeze eficient resursele financiare, să obțină mai mult profit, un nou management și multe altele. Acest proces influențează, de asemenea, consumatorii. Practic, le veți oferi un serviciu mai bun, produse de calitate superioară și prețuri mai mici.

Când vrei să extinzi afacerea la nivel internațional

Când o afacere intră pe piețele internaționale, recurge adesea la un proces de rebranding pentru a obține o creștere distinctă și câștiguri financiare.

Pentru a intra în legătură cu noi locații, companiile vin cu un nou nume de companie și un logo care să le confere unicitate mărcii. Logoul trebuie să fie ușor de reținut și de înțeles în alte țări.

Dacă are loc o schimbare în conducere

Companiile sunt legate de liderii lor. Dacă o marcă își schimbă mâinile unui proprietar, o nouă identitate este o modalitate de a sublinia tranziția.

Amintiți-vă să nu faceți modificări doar pentru că v-ați plictisit de logo-ul sau sloganul vostru sau pentru că eforturile voastre de cunoaștere a mărcii nu au îndeplinit toate așteptările. Vă induceți în eroare dacă credeți că un proces de rebranding este cea mai rapidă și mai ușoară modalitate de a vă îmbunătăți afacerea.

Tipuri de procese de rebranding

Pentru a implementa cu succes un proces de rebranding, trebuie să studiezi tipurile de rebranding disponibile și să-l alegi pe cel care ți se potrivește cel mai mult.

  1. Rebranding partial. Această strategie este folosită atunci când decideți să adăugați ceva nou mărcii actuale fără a o schimba total. O reîmprospătare este necesară atunci când logo-ul și imaginea companiei au devenit depășite sau a avut loc o ușoară schimbare a obiectivelor de afaceri.

2. Rebrand total. Această opțiune este utilizată atunci când compania a avut o schimbare fundamentală, cum ar fi fuziuni, o schimbare a conducerii, revizuiri de produse etc.

Ca rezultat, marca  trebuie să sufere o schimbare a identității mărcii împreună cu misiunea, viziunea și valorile mărcii. Aici vine o schimbare completă. Înainte de a începe, trebuie să determinați ce tip de strategie de rebranding aveți nevoie.