7 pași către transformarea digitală a afacerii tale

Auzim peste tot vorbindu-se despre transformarea digitală a afacerilor. Dar cum începe această transformare? De ce este necesară digitalizarea proceselor de afaceri?

Acestea sunt câteva întrebări cărora vom încerca să le găsim răspuns în cele ce urmează.

Mai mult decât oricând, ultimii ani ne-au arătat cât de importantă este digitalizarea proceselor într-o companie sau organizație. Țintuiți în case de restricții sau de starea precară de sănătate, toți am fost nevoiți să apelăm la servicii digitale pentru a comanda alimente sau medicamente pentru noi sau pentru cei dragi, mai vulnerabili și aflați în alte orașe.

În plus, gândul de a sta la cozi interminabile pentru plata taxelor și a impozitelor sau înregistrarea unor documente în sistemul public, nu numai în pandemie, ci și pe ger sau caniculă, ar trebui să fie un imbold suficient ca să înțelegem că transformarea digitală a afacerii sau a sistemului public este un „must have”.

Transformarea digitală a afacerii tale, proces absolut necesar

Daca nu știi de unde să începi transformarea digitală a afacerii tale, am două vești pentru tine, una proastă și una bună. Vestea proastă este că, dacă organizația ta nu a început încă transformarea digitală, va trebui să recuperezi timpul pierdut. Altfel vei pierde bani, indiferent de tipul afacerii și de domeniul în care lucrezi.

Vestea bună este că, mai devreme sau mai târziu, vei începe acest proces oricum, chiar dacă acum ți se pare că organizația ta nu are deloc nevoie de transformare digitală. Totuși, asemenea percepții s-au lovit de realitatea crudă în timpul carantinei din 2020.

Pandemia ne-a „mutat” în online

Odată cu apariția pandemiei, lumea a migrat masiv către mediul online. În 2020, numărul utilizatorilor de internet a crescut cu peste 316 milioane (7,3%), până la 4,66 miliarde de persoane. Gradul de penetrare al internetului a ajuns la 59,5% din populația planetei, potrivit raportului prezentat de datareportal.com la finele lunii ianuarie 2021.

În spatele acestor cifre se află nu doar dezvoltarea rețelelor digitale și digitalizarea efectivă a sistemelor administrative, ci și interdicțiile privind interacțiunea directă determinate de încercările guvernelor lumii de a limita răspândirea infecțiilor cu SARS-COV2.  Astfel, numărul utilizatorilor de rețele sociale s-a majorat, în 2020, cu peste 13%, până la peste 4,2 de miliarde.

Practic, în 2020, peste o jumătate de miliard de persoane au devenit utilizatori ai rețelelor sociale. Aceste cifre ne arată că mai mult de jumătate din populația planetei (53%) utilizează astăzi rețelele sociale.

Mai mult decât atât, pe fondul pandemiei, a crescut și timpul petrecut de internauți pe rețelele sociale. Un utilizator normal petrece circa două ore și 25 de minute pe rețelele sociale în fiecare zi.

Telefonul mobil, un dispozitiv omniprezent

Facilitarea accesului la internet și creșterea numărului de utilizatori ai rețelelor sociale au fost influențate de dezvoltarea noilor tehnologii și sporirea gradului de penetrare al rețelei de telefonie mobilă. Astfel, peste 5,22 miliarde de persoane utilizează astăzi un telefon mobil, ceea ce înseamnă aproximativ 66,6% din populația globului.

Numărul utilizatorilor unici de telefoane mobile a avansat cu 1,8% la începutul lui 2021, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în vreme ce, în intervalul menționat, numărul conexiunilor mobile a urcat cu 72 de milioane, ajungând la 8,02 miliarde la debutul lui 2021.

Raportând aceste cifre la populația globului, putem afirma că numărul telefoanelor mobile aflate în uz a depășit numărul locuitorilor planetei. Acest fapt este deosebit de important deoarece telefonul mobil inteligent a devenit acum cel mai important canal de acces la internet la nivel mondial, întrucât utilizatorii de internet mobil reprezintă 91% din totalul utilizatorilor de internet.

Aceste cifre confirmă faptul că organizații din diverse domenii au fost nevoite să găsească metode de a colabora eficient cu angajații care lucrează la distanță. De asemenea, gestionarea relației cu furnizorii, distribuitorii sau clienții a trebuit realizată folosind mediul online. Companiile care deja au demarat transformarea digitală au făcut față mai ușor restricțiilor impuse de pandemie.

Revoluții digitale

Сovid-19 a forțat companiile să efectueze revoluții digitale într-o perioadă foarte scurtă de timp, în ritm alert. Aceste transformări ar fi fost făcute într-un ritm evolutiv calm, în perioada pre-pandemică. Aceasta înseamnă că transformarea digitală a afacerii ar fi durat poate ani.

Acum însă toată lumea și-a dat seama repede că procesul de transformare digitală nu trebuie privit ca pe ceva ce „este plăcut să ai”, ci ceva ce „trebuie” făcut. Iată de ce transformarea digitală a afacerii tale este o necesitate.

Pentru a evita ca o nouă situație de forță majoră să dicteze ritmul transformării digitale a afacerii tale, este bine să se realizeze un plan detaliat. Planul trebuie să conțină și ce se dorește să se realizeze, dar mai ales rezultatele scontate. Practic, transformarea digitală trebuie să urmeze dezvoltarea organizației și să o ajute să își atingă obiectivele majore pe termen lung. 

7 pași către o transformare digitală de succes

La începutul călătoriei de tranformare digitală a afacerii sau a instituției din care faci parte, e bine să ai în vedere câteva sfaturi. Iată 8 pași către transformarea digitală a afacerii tale:

1. Analiza minuțioasă

Analizează cum funcționează procesele din cadrul afacerii tale. Contactează o firmă serioasă care să facă un audit minuțios. Discută rezultatele cu un consultant experimentat. Pune mai întâi accentul pe strategia de afaceri și abia apoi pe tehnologiile care te vor ajuta în implementarea acesteia. Stabilește care sunt obiectivele majore pe care dorești să le atingi prin transformarea digitală. Nu investi în tehnologii doar pentru ca sunt la modă. Alege soluții croite pentru dezvoltarea afacerii tale.

2. Rezistența la digitalizare

Capitalul uman face diferența între succes și eșec când vine vorba de transformări într-o orgnizație. Liderul unei organizații trebuie să împărtășească subalternilor viziunea sa asupra viitorului digital al companiei. În majoritatea cazurilor, angajații se tem de transformarea digitală. Oamenii cred că își vor pierde locul de muncă. Angajații trebuie să înțeleagă clar cum li se va modifica activitatea și statutul. În caz contrar, angajații se vor opune digitalizării. Uneori, și la nivelul managementului apare acest fenomen. Această rezistență la digitalizare va dubla consumul de energie al liderului și va crește costurile transformării digitale.

3. Transformarea organizației

Transformarea digitală presupune în primul rând transformarea organizației. Liderul trebuie să lucreze cu personalul pentru ca fiecare angajat să înțeleagă și să își asume rolul atribuit în transformarea digitală. Succesul transformării digitale depinde în mod direct de modul în care angajații se vor implica în proces. Transformarea digitală nu poate începe peste noapte. De aceea, este important ca managementul să dezvolte o cultură digitală în rândul subalternilor. CEO-ul nu ar trebui doar să sprijine „în liniște” digitalizarea prin semnarea documentelor necesare și alocarea bugetelor. El trebuie să devină motorul acesteia.

4. Colaborarea dintre client și furnizor

Multe procese de transformare digitală eșuează pentru că nu există o strânsă colaborare între client și echipa de transformare digitală. Fiecare dintre cele două părți trebuie să înțeleagă clar nevoile și specificul celeilalte. În etapele inițiale ale transformării digitale a afacerii tale, vei fi uimit de cât de diferite sunt viziunea și înțelegerea transformării digitale între oamenii care furnizează produsele și serviciile necesare procesului și cei care trebuie să le utilizeze.

5. Optimizarea costurilor

Optimizarea costurilor reprezintă o condiție esențială pentru o transformare digitală de succes. În multe cazuri, companiile încearcă să rezolve intern problema digitalizării. Chiar dacă ai o echipă puternică de dezvoltare, este bine să apelezi la serviciile unor firme care fac asta zi de zi. Furnizorii de servicii și produse necesare transformării digitale au expertiză în domeniu deoarece au văzut cum se derulează procesul în cazul mai multor firme. Ei deja știu ce produse și servicii sunt disponibile pe piață. Se pot dezvolta aplicații special gândite pentru a se potrivi specificului afacerii tale. În plus, împărtășește rezultatele bune cu partenerii tăi de afaceri. Implementarea noilor tehnologii vă vor ajuta să construiți un ecosistem digital în jurul vostru, care va contribui la implementarea de noi soluții mai rapid și mai ieftin.

6. Minimalizarea riscurilor

Transformarea digitală a afacerii tale prezintă și o serie de riscuri financiare. Acestea trebuie minimizate. Chiar dacă ai efectuat un audit al proceselor de afaceri și ești 100% sigur că trebuie digitalizate, nu face investiții majore pe toate liniile transformării digitale. Este bine să lucrezi etapizat, fără grabă. În  plus, furnizorul trebuie să aibă suficient timp să testeze aplicațiile pentru a evita disfuncționalitățile. Gândește-te că apar probleme atunci când înregistrezi comenzile și faci distribuția produselor tale către clienți. Pierderile pot fi uriașe pentru afacerea ta.

7. Satisfacerea nevoilor clienților

Transformarea digitală a afacerii tale poate eșua dacă pleci în călătorie doar de la premisa implementării celor mai noi tehnologii și a celor mai bune  practici în domeniu. Trebuie să ții cont de specificul afacerii tale. Motoarele transformării digitale sunt în primul rând cerințele consumatorilor și nu direct noile tehnologii ca atare. Tehnologiile pot îmbunătăți experiența unui client cu un furnizor. Poți afla aici cum a reușit Nike acest lucru. Această experiență pozitivă îl face pe client să apeleze din nou la același furnizor. Totodată, un client mulțumit va cheltui mai mult și te va recomanda și altor potențiali clienți. Deci sarcina ta este să nu îți dezamăgești consumatorul.

Tehnologie digitala unică

Satya Nadella este CEO-ul și președintele Microsoft. Satya Nadella este considerat un vizionar, fiind arhitectul migrării Microfost către serviciile de cloud. La un eveniment, Satya Nadella a invitat auditoriul să își imagineze cum va arăta lumea în 2030.

„Tehnologia ca procent din PIB-ul total (produsul intern brut) se va dubla de la cinci la 10 la sută. Dar cel mai notabil lucru este ce se va întâmpla cu celelalte 90%. Transformarea digitală care a fost proiectată să se întâmple în următorii 10 ani are loc astăzi. Pe măsură ce tehnica de calcul devine încorporată în fiecare aspect al vieții noastre, nu va mai exista așa ceva ca sectorul tehnologic. Lumea va fi transformată prin intensitatea tehnologiei la scară. Fiecare organizație nu va trebui doar să adopte cea mai recentă tehnologie, dar, mai important, să își construiască propria tehnologie digitală unică sau să fie lăsată în urmă”, a declarat Satya Nadella, șeful Microsoft.

Putem, așadar, concluziona că transformarea digitală nu se termină niciodată, la fel cum progresul tehnologic nu se termină. Transformarea digitală a afacerii tale este o călătorie de-a lungul unui drum care nu are sfârsit. Prin urmare, trebuie să te asiguri că acest proces va fi permanent.

De asemenea, transformarea digitală a afacerii tale nu este povestea zilei de mâine. Este un proces care trebuie demarat cât mai curând posibil. Obțineți maturitatea digitală cât mai curând posibil!